Als ik met collega-ondernemers over de toekomst van hun bedrijf spreek, dan merk ik veel motivatie en enthousiasme. Echter, over een gedegen plan met een visie, de acties die zullen worden opgezet om de doelstellingen te behalen en de nodige data om het te staven wordt er minder gesproken.
Als ik vraag of ze een plan voor de toekomst hebben opgesteld met een budget, dan krijg ik reacties zoals: “Zullen we wel zien als het zover is” of “In deze rare tijden, welk nut hebben plannen nog?”. Velen weten (gelukkig) waar ze naar toe wensen te gaan, maar hoe en wanneer ze er gaan komen, daar wordt minder aandacht aan besteed.
Een budgettering moet je zien als een GPS die je instelt of een roadmap die je opmaakt alvorens aan een ‘reis’ te beginnen. Je GPS geeft je een verwachte aankomsttijd, het waarschuwt je bij eventuele problemen zodat je deze kan incalculeren en hij geeft je ook alternatieve ‘routes’ aan om obstakels te vermijden.
Hetzelfde geldt voor een budget in het bedrijfsleven. Het opmaken van een financieel plan geeft bedrijven een roadmap om op een berekende manier korte- en langetermijndoelstellingen in de toekomst te kunnen verwezenlijken. Dankzij een doordachte budgettering kan je zakelijke beslissingen onderbouwen, maar daar stopt het niet bij.
De 5 voordelen van budgetteren binnen een bedrijf
Inzicht in je cashflow
Als ondernemer is het van cruciaal belang om de huidige cashflow van je bedrijf te kennen. Kan je aan huidige verplichtingen voldoen? Wat is de impact van bepaalde investeringen? Zijn er voldoende geldreserves om ‘mindere’ tijden of een tegenvaller te doorstaan?
De cashflowsituatie van het bedrijf heeft een belangrijke impact op het financieel plan en vice-versa. Dankzij een correct opgebouwde cashflowstrategie en financieel plan kan je uitkijken naar investeringsmogelijkheden of langetermijnverbintenissen aangaan met leveranciers, klanten en medewerkers. Wil je graag meer informatie rond casflow? Klik dan hier !
Risico’s beheren en strategieën ontwikkelen om met (financiële) problemen om te gaan
Risicomanagement is een tweede belangrijk onderdeel van budgettering, zeker als je je persoonlijk spaargeld in je bedrijf hebt geïnvesteerd. Budgetteren brengt je financiële verplichtingen en uitgaven in kaart. Dankzij dit overzicht kan je acties plannen om te anticiperen op financiële uitdagingen, zoals een terugloop van de verkopen en inkomsten, leveringsproblemen of een stijging van de kosten.
Op schema blijven m.b.t. zakelijke doelstellingen (op korte en op lange termijn)
Dankzij een financieel plan kan je je voorbereiden op bepaalde zaken en targets voor het komende jaar. Je zal dit mogelijk wel elk kwartaal moeten aanpassen, afhankelijk van hoe de zaken gaan. Gebruik bij de opmaak en bij de aanpassing van het financieel plan steeds alle inzichten en data waarover je beschikt. Dankzij data houd je alles meetbaar en kan je berekende targets opstellen. Indien je beroep wenst te doen op externe financiering (via een bank of investeerders) zal je ook concrete bewijzen moeten geven die aantonen dat je een actieplan hebt opgesteld voor het terugbetalen of het behalen van een bepaald rendement.
Werken aan de toekomst
Succesvolle ondernemers hebben zowel een goed zicht op de huidige financiële situatie en cashflow van hun bedrijf, als op de financiële toekomst ervan. Dankzij een financieel plan waarborg je namelijk ook de financiële stabiliteit van je onderneming naar de toekomst toe. Een onderbouwde budgettering brengt de korte- en langetermijninkomsten en uitgaven van je bedrijf in kaart, zoals de verwachte omzet, welke uitgaven er dienen te gebeuren, een geschikte belastingstrategie en de toekomstige cashflow.
De vooruitgang van een bedrijf evalueren
Een doordachte budgettering stelt je in staat om de vooruitgang van jouw bedrijf te volgen. Analyseer welke doelen werden behaald, welke doelen onsuccesvol zijn gebleken en probeer hier een verklaring voor te vinden. Een financieel plan informeert niet alleen over de dagelijkse beslissingen, het is ook een manier om kwantificeerbare gegevens te verstrekken die de prestaties meten aan de verwachtingen. Het budgetteringsproces helpt je om objectief naar je bedrijf en de werking ervan te kijken.
Het opstellen van een correcte budgettering is een cruciaal onderdeel van succesvol ondernemerschap. Laat je daarom bijstaan door experten om een concreet, objectief en realistisch financieel plan op te stellen. Door hier voldoende middelen in te investeren geef je je bedrijf de beste kans op slagen.
Geschreven door: Kristof Langsberg, founder Remote CFO
Zoek jij een Remote CFO, die je hierbij kan helpen? Laat het ons weten: