Hoe cashflowproblemen ondernemers tot slechte beslissingen dwingen

Waarom bedrijven falen? Als je één inzicht uit deze blog haalt, weet dan dat er drie redenen zijn waarom bedrijven falen: het is vanwege de cashflow, de cashflow en… ja, de cashflow. Het is wanneer het geld op is, dat alles stopt.

Ten eerste, om één ding duidelijk te maken: winst is niet gelijk aan cashflow. De situatie waarin winst en cashflow op gespannen voet staan, is heel gebruikelijk voor een kmo die moet investeren in activa om te kunnen groeien.

Cashflow meet het vermogen van het bedrijf om zijn rekeningen te betalen. Het cashsaldo is het ontvangen geld min het geld dat tijdens de periode is uitgegeven. Dit in kaart brengen en managen is waar het lastig kan worden met cashflowbeheer.

Volgens verschillende onderzoeken is 80% van de bedrijfsfaillissementen te wijten aan slecht cashmanagement. Zaakvoerders en CEO’s van kmo’s moeten beslissingen nemen die soms kunnen leiden tot negatieve gevolgen op lange termijn voor de cashflow van hun bedrijf.

Wat zijn enkele van de slechte beslissingen die ondernemers nemen vanwege cashflowproblemen?

In sommige gevallen leiden zakelijke beslissingen tot cashflowproblemen. Als u zich eenmaal in een cashflowcrisis bevindt, wordt uw besluitvormingsvermogen verder beïnvloed door een gebrek aan middelen en angst. Zoals u al weet, is angst een slechte raadgever, wat kan leiden tot slechte beslissingen op drie hoofdgebieden van uw bedrijf:

  1. Prijzen: Uw prijzen zijn te laag, of u biedt kortingen/promoties aan om een opdracht te krijgen, waardoor de marges lager kunnen zijn dan uw doelmarges, wat cashflowproblemen kan veroorzaken. Cashflowproblemen zorgen ervoor dat u niet naar uw prijsmodel kijkt of experimenteert met waardebepaling omdat u te bang bent om zaken te verliezen.
  2. Aanwerven/ontslaan: U wacht met aanwerven omdat u krap bij kas zit, maar het werk/de bestellingen blijven binnenkomen, en vanwege een gebrek aan goede medewerkers, heeft dat invloed op de kwaliteit, timing en klantenservice. Wat vervolgens zorgt voor negatieve beoordelingen en ontevreden klanten. U aarzelt om samenwerkers te ontslaan omdat de kosten van het ontslaan, zoeken, vervangen, omscholen, etc. hoger zijn dan worstelen met een middelmatige werknemer.
  3. Uitgaven: U geeft niet uit op plaatsen waar u zou moeten uitgeven, omdat u het gevoel heeft dat u het zich niet kunt veroorloven. Bijvoorbeeld, u stopt met marketing omdat u het geld niet wilt uitgeven en u zich te veel zorgen maakt over de ROI. Bij sales neem je geen mensen aan omdat je het geld niet wilt uitgeven om iemand extra te betalen.

Laten we hier dieper op ingaan.

Prijzen

De belangrijkste reden waarom bedrijven failliet gaan vanwege de cashflow, is omdat ze een slechte prijszetting hebben. Hoe goed u uw producten/diensten prijst en de marge die het oplevert, is de sleutel tot het maximaliseren van de cashflow.

U moet meer nadenken over het optimaliseren van uw prijsmodel, aangezien dit de grootste impact heeft op de winst boven al het andere. Overweeg het prijsmodel dat het beste bij uw bedrijf past: vaste prijs, abonnement, pakket-formules, uren+materiaal, enz.

Besteed de nodige tijd aan het meten en begrijpen van uw werkelijke arbeidskosten om uw offertes of prijzen te optimaliseren. Als u de werkelijke hoeveelheid tijd kent die nodig is voor elke taak en de waarde van die services in uw offertes laat zien, kan dit u helpen om dat hogere offerte-bedrag te rechtvaardigen.

Aanwerven/ontslaan

Hoewel aanwerven en ontslaan even moeilijk zijn, is het een noodzakelijke stap, en het hebben van de juiste persoon op de juiste plaats, verhoogt uw winstgevendheid. Wie u aanneemt of ontslaat, is de op één na belangrijkste beslissing met betrekking tot de cashflow. U hebt werknemers nodig die bij de cultuur passen, die betrokken zijn en bijdragen aan het succes van uw bedrijf.

Als dit niet gebeurt, moet u de juiste stappen ondernemen om werknemers te ontslaan die niet goed bij het bedrijf passen en een gevaar voor de cultuur zijn. Mensen die niet gelukkig zijn in hun werk, zullen onvermijdelijk negatieve gevolgen hebben voor het succes van uw bedrijf op de lange termijn.

Voordat u nieuw of extra personeel aanneemt, evalueer ook eens welke klanten moeten worden ‘ontslagen’. Verhoog uw omzet en vooral uw winst door de klanten met de laagste marge te vervangen door klanten met een hogere marge.

Uitgaven

Hier is een belangrijke… weten waar je je geld aan uitgeeft. Als er cashflowproblemen zijn, komt Maslow’s behoeftepiramide in het spel en ga je standaard terug naar wat veilig is voor jou als ondernemer. 80% van de bedrijven die falen, doen dit vanwege de cashflow en als gevolg van het nemen van uitgavenbeslissingen uit angst – meestal betekent dit dat ze niet meer investeren omdat ze bang zijn om geld uit te geven.

Cashproblemen op de korte termijn mogen u er niet van weerhouden goede langetermijnbeslissingen te nemen.

Neem de juiste beslissingen, op basis van feiten en inzichten en niet uit angst.

Het maakt niet uit wat voor bedrijf u heeft, het hebben van best practices en een vooruitziende blik op uw prijzen, aanwervingen/ontslagen en uitgaven zal helpen de cashflow te verbeteren en het succes van uw bedrijf te verhogen. Veel van deze factoren kunnen worden behaald met de juiste bruikbare financiële informatie om de toestand van uw bedrijf te kennen, te begrijpen en te weten waar verbeteringen nodig zijn.

Zorg dat uw bedrijf niet faalt door slechte cashflowbeslissingen!

Heeft u moeite met het managen van uw cashflow en wilt u voorkomen dat uw bedrijf ten onder gaat aan verkeerde beslissingen? Schakel dan de hulp in van Remote CFO! Ons team van ervaren financiële experts helpt u bij het optimaliseren van uw cashflowbeheer, zodat u met vertrouwen de juiste beslissingen kunt nemen.

Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe Remote CFO uw bedrijf naar succes kan leiden.